Coronavirus Update
28-12-2020

Ford Mustang Mach-E staat te trappelen om zonder uitstoot van start te gaan

De Mustang Mach-E brengt de vrijheid, de opwindende prestaties en het iconische karakter van ’s werelds bestverkochte sportauto naar consumenten die in de markt zijn voor een volledig elektrische auto. De eerste SUV van de Mustang-familie is voorzien van een snel reagerende, efficiënte volledig elektrische aandrijflijn en wordt leverbaar met de keuze uit achterwielaandrijving met één elektromotor of vierwielaandrijving met twee elektromotoren. De snelste versie, de Mach-E GT, accelereert vanuit stilstand naar 100 km/uur in slechts 3,7 seconden1.

De bestuurder van de Mustang Mach-E hoeft zich geen zorgen te maken over het bereik van zijn auto. De Mustang Mach-E heeft een actieradius tot 610 kilometer2 waardoor je zonder laadstress, ontspannen op weg kan.

De Mustang Mach-E is op een ander gebied ook baanbrekend. Hij biedt namelijk Fords meest geavanceerde systemen en technologieën wat betreft comfort, gemak en rijassistentie. De nieuwste generatie SYNC leert van het gedrag van de bestuurder en kan op die manier aanbevelingen doen die tijdbesparing opleveren3. Phone As A Key4 maakt het mogelijk zonder sleutel in te stappen doordat het de smartphone van de eigenaar herkent. Intelligent Range geeft met behulp van de cloud een uiterst nauwkeurig berekend rijbereik5 op. Hierbij zorgen de nieuwste rijassistentiesystemen van Ford6 voor een veilige, zorgeloze rijervaring zonder enige vorm van stress.

De bestuurder van de Mustang Mach-E kan kiezen uit drie rijstanden – Whisper, Active en Untamed – waarvan de rijdynamiek en het karakter zijn afgestemd op de stemming van dat moment. De SUV met vijf zitplaatsen en het silhouet van een coupé verbetert zichzelf in de loop der tijd dankzij over-the-air-updates.


Mustang Mach-E


Opwindende prestaties

Het geheel nieuwe platform van de Mustang Mach-E is ontwikkeld door Ford Team Edison. Het platform is ontwikkeld om optimaal te kunnen genieten van de prestatie verhogende gewichtsverdeling en het koppel van de volledig elektrische aandrijflijn.

Voor een laag zwaartepunt en de kenmerkende rijdynamiek van de Mustang, is de lithium-ionbatterij onder de vloer en centraal tussen de voor- en achteras gepositioneerd, ongeacht of het de standaardbatterij met 288 accucellen (68 kWh) betreft of de optionele batterij met 376 accucellen (88 kWh) en een grotere actieradius.

De hoogwaardige accu’s – intensief getest bij extreme temperaturen tot -40 graden Celsius – zijn voorzien van een waterdicht omhulsel met daaromheen een sterke laag die de accu beschermt tijdens een onverhoopt ongeval. Een geavanceerd actief vloeistof verwarmings- en koelsysteem regelt de accutemperaturen voor snellere laadtijden, optimale prestaties onder extreme weersomstandigheden en langdurig rijden met hoge snelheden.


Ford Mustang Mach-E


Het batterijvermogen wordt overgebracht naar een geheel nieuwe, olie gekoelde en aan de achterzijde gemonteerde elektromotor (AC, wisselstroom) om de achterwielen aan te drijven. En naar een extra aan de voorzijde gemonteerde elektromotor als de Mustang Mach-E is uitgerust met vierwielaandrijving. De AC-elektromotor (synchroon, met permanente magneten) achter zorgt voor een ultieme respons in slechts 0,5 seconden voor een piekkoppel.

  • De Mustang Mach-E met achterwielaandrijving levert met de standaardbatterij 269 pk (294 pk met de batterij voor een groter bereik) en 430 Nm koppel. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur bedraagt 6,1 tot 6,2 seconden1.
  • De Mustang Mach-E met vierwielaandrijving levert 269 pk met de standaardbatterij (351 pk met de batterij voor een groter bereik) en 580 Nm koppel. De acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur bedraagt 5,1 tot 5,6 seconden1.
  • De Mustang Mach-E GT is standaard uitgerust met vierwielaandrijving en de batterij voor een groter bereik en levert 487 pk en 860 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur bedraagt slechts 3,7 seconden1.

Voor een nog betere acceleratie en wegligging verdeelt de vierwielaandrijving het koppel onafhankelijk van elkaar over de voor- en achterwielen. Hierdoor ervaart de bestuurder de rijbeleving die zo kenmerkend is voor een Mustang. De in Europa geleverde Mach-E heeft unieke instellingen van schokdempers, veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en aandrijflijn, afgestemd op de doorgaans smallere, meer bochtige wegen in Europa en de hier geldende hogere snelheidslimieten.

De actieradius van de Mustang Mach-E met 88kWh batterij bedraagt tot 610 kilometer (WLTP) voor de Mustang Mach-E met achterwielaandrijving en tot 540 kilometer voor de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving, inclusief de First Edition2. Voor de Mustang Mach-E met de standaard 68kWh batterij geldt een actieradius van 400 kilometer (AWD) of 440 kilometer voor de Mustang Mach-E met standaard batterij en achterwielaandrijving.



Met Intelligent Range behoort ‘range anxiety’ definitief tot het verleden. Op basis van het eerdere rijgedrag van de bestuurder en de voorspelde weersomstandigheden kan dit systeem het resterende rijbereik zo nauwkeurig mogelijk inschatten. Hierbij wordt gebruikgemaakt van cloud-connectiviteit om te kunnen voorspellen hoeveel energie in de toekomst gebruikt gaat worden. Schattingen kunnen aanzienlijk worden verbeterd als andere bestuurders van de Mustang Mach-E besluiten de informatie van hun auto te delen met crowdsourcing.

Het opladen van het batterijpakket gaat snel een simpel. Optioneel kunnen klanten gebruikmaken van de Ford Connected Wallbox waarmee laden aan huis nog sneller, slimmer en handiger verloopt. De wallbox is verkrijgbaar in twee versies: 7,4 en 11 kW. Hiermee kan de Mustang Mach-E in ongeveer zes uur7 van tien tot tachtig procent worden opgeladen.

Wie een Mustang Mach-E aanschaft, ontvangt hierbij twee laadkabels. De zes meter lange Ford Public Charge Cable is geschikt voor de gangbare laadstandaard in Europa en AC-oplaadpunten. Het universele laadsnoer van 6,7 meter (Universal Home Charge Cord) is bedoeld voor standaard huishoudelijke stopcontacten en 32A blauwkleurige industriële stopcontacten voor sneller opladen, ook zonder Ford Connected Wallbox.

De Mustang Mach-E is ook geschikt voor DC-snelladen. Bij een IONITY-snellaadstation kan de Mustang Mach-E met achterwielaandrijving en de batterij voor een groter bereik tot 150 kW snelladen. In ongeveer tien minuten levert dit een extra rijbereik op van ongeveer 119 kilometer9. Met de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving en de batterij voor een groter bereik zal dit ongeveer 107 kilometer zijn. Zowel de achter- als vierwielaangedreven versies met de batterij voor een groter bereik zijn in drie kwartier van tien tot tachtig procent op te laden9.


Ford Mustang Mach-E


De Mustang Mach-E biedt de mogelijkheid van One Pedal Drive, een functie die ervoor zorgt dat er meer kinetische energie naar de batterij gaat. Accelereren en afremmen gaat door het acceleratiepedaal respectievelijk in te trappen of omhoog te laten komen. Het rempedaal blijft actief voor situaties waarbij een grotere remkracht noodzakelijk is.

Naadloos geïntegreerde technologie

De Mustang Mach-E maakt gebruik van geavanceerde technologieën om de meest comfortabele en vertrouwenwekkende Ford-ervaring ooit te bieden.

De nieuwste generatie SYNC maakt zijn debuut3. Hiermee kunnen meer dan tachtig instellingen worden aangepast voor een zeer persoonlijke beleving, van de interieurtemperatuur en stoelpositie tot de sfeerverlichting. ‘Machine learning’ is een vorm van kunstmatige intelligentie die de gewoonten van de bestuurder in de loop der tijd begrijpt door te leren van zijn routines. Op die manier krijgt de bestuurder op het juiste moment de juiste navigatie- en communicatiesuggesties, zodat hij zijn aandacht bij de weg houdt.


Ford Mustang Mach-E


De geavanceerde spraakherkenning van de Mustang Mach-E begrijpt vijftien Europese talen. Hiermee kan de bestuurder entertainment- en navigatiefuncties bedienen en telefoongesprekken voeren zonder zijn handen van het stuur te halen. Het standaard FordPass Connect-modem5 maakt het hierbij mogelijk om antwoorden aan te vullen met de resultaten van zoekopdrachten op het internet.


We hebben ervoor gezorgd dat de Mustang Mach-E de meest persoonlijke en meest verbonden rijervaring biedt die mogelijk is”, aldus Jan Schroll, Connectivity Manager bij Ford Europa. “De nieuwste generatie SYNC is de slimste tot nu toe en wordt steeds slimmer naarmate de eigenaar langer in het bezit van de auto is. Het systeem is ontworpen om te weten wat de bestuurder nodig heeft en wanneer hij dat nodig heeft. Zodat hij als het ware achterover kan leunen om optimaal van de rit te genieten.


De Mustang Mach-E is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto voor smartphone-integratie zonder kabel10. Het 15,5-inch full HD-touchscreen heeft een vereenvoudigde interface voor een gemakkelijke en heldere bediening. Het aanraakscherm is als een smartphone te bedienen door met de vingers te knijpen, zoomen en draaien. Voor extra gebruiksgemak is onderaan het scherm een fysieke draaiknop aanwezig, voor onder meer het geluidsvolume. De connectiviteit wordt verder verbeterd met SYNC AppLink, met ondersteunde apps zoals what3words, Waze en Webex. Een draadloze oplader voor smartphones is standaard aanwezig.


Ford Mustang Mach-E


De bestuurder van de Mustang Mach-E kan ook vertrouwen op de navigatie die SYNC biedt3. De realtime-verkeersinformatie wordt verzorgd door de specialisten van TomTom. En met de ‘in-vehicle’ en ‘in-cloud’ routes van Garmin vinden bestuurders altijd de meest efficiënte route naar hun bestemming11. Met de FordPass-app kunnen ze bovendien van tevoren routes naar hun auto sturen12. SYNC kan ze verder adviseren waar ze het best kunnen laden en vertelt hierbij welke laadpunten beschikbaar zijn en wat de hier geldende laadtarieven zijn.

Andere technologie die zijn debuut maakt in de Mustang Mach-E is Phone As A Key4. Instappen en starten is hiermee nog nooit zo gemakkelijk geweest. Met Bluetooth-technologie herkent de Mustang Mach-E de smartphone van zijn eigenaar. Wanneer deze in de buurt van de auto komt, ontgrendelen de portieren en kan de bestuurder starten en wegrijden zonder zijn contactsleutel te gebruiken of zijn smartphone tevoorschijn te halen.

Mocht de batterij van de smartphone van de bestuurder leeg zijn, dan kan op een klein toetsenbord op de B-stijl van de Mustang Mach-E een back-upcode worden ingevoerd om de portieren te ontgrendelen. Met een aparte code op het centrale touchscreen kan vervolgens de auto worden gestart. De Mustang Mach-E herkent desgewenst ook de smartphones van andere gebruikers – bijvoorbeeld gezinsleden van de bestuurder – zodat ook zij gemakkelijk en snel weg kunnen rijden. De achterklep kan worden geopend met een simpele beweging van het been onder de achterbumper; handig wanneer de bestuurder met volle handen toegang tot de bagageruimte wil.

De bestuurder van de Mustang Mach-E kan om de rijbeleving zo persoonlijk mogelijk te maken kiezen uit drie rijstanden: Whisper, Active en Untamed.


Ford Mustang Mach-E


De rijstand Active brengt de stilte die een volledig elektrische auto heeft in evenwicht met het kenmerkende rijplezier en de bijbehorende prestaties van een Mustang. Het is de perfecte keuze voor een dagelijkse rit. Het interieur kent in dit geval een zachtblauwe sfeerverlichting terwijl het dynamische instrumentarium overschakelt op EcoMode om de efficiëntie te maximaliseren.

Bestuurders die een meer uitdagende rit willen, kunnen overschakelen op de rijstand Untamed. Hiermee komt het volledige potentieel van de Mustang Mach-E vrij. Het stuurgedrag wordt scherper, de gasrespons alerter en als de bestuurder vertraagt, ervaart hij het gevoel alsof de auto terugschakelt. In het interieur met sportief oranje sfeerverlichting is een versterkte motorsound hoorbaar en dynamische visuals in het instrumentarium showen de acceleratie en G-krachten in bochten.

De Whisper-rijstand is de meest ontspannende manier om van de Mustang Mach-E te genieten. Met een lichtere stuurbediening, een meer subtiele respons van het gaspedaal en een uitermate stille atmosfeer in het interieur. De ‘fluisterstand’ optimaliseert de remtractiecontrole6 die helpt om op nat en glad wegdek grip te behouden. Hierdoor wordt het rijden nog meer ontspannen.


Ford Mustang Mach-E


Geavanceerde rijassistentiesystemen maken het rijden minder veeleisend zodat de bestuurder op elk moment optimaal van zijn autorit kan genieten. De rijassistentietechnologieën van de Mustang Mach-E zijn onder meer:

  • Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centering6 waarmee de Mustang Mach-E automatisch een veilige afstand tot zijn voorligger houdt en in het midden van zijn rijbaan blijft. Het systeem kan in fileverkeer de auto volledig tot stilstand brengen om vervolgens weer automatisch weg te rijden zodra daar ruimte voor is.
  • Active Park Assist 2.06, een parkeerhulpsysteem dat met een simpele druk op de knop de Mustang Mach-E inparkeert (zowel fileparkeren als dwarsparkeren).
  • Pre-Collision Assist met Auto Emergency Braking6 detecteert voetgangers en fietsers dichtbij en op de weg waarop de Mustang Mach-E rijdt. Om een mogelijke aanrijding te voorkomen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert, kan het systeem de auto volledig tot stilstand brengen.
  • Lane-Keeping System met dodehoekassistent6 waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in zijn dode hoek. Het systeem geeft een waarschuwing zodra de bestuurder van rijstrook wil wisselen en een aanrijding dreigt.


Een nieuwe manier om Mustang te zien en ervaren

De Mustang Mach-E is vanbuiten direct herkenbaar als een Mustang. Typische Mustang-kenmerken zijn de lange, geprononceerde motorkap, het ontwerp van de achterste wielkasten, de agressief gelijnde koplampen en kenmerkende ‘Tri-Bar’-achterlichtunits.


Ford Mustang Mach-E


Ook vanbinnen blijft de SUV trouw aan het erfgoed van de Mustang, maar met ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage. De bagageruimte bedraagt 402 liter en kan door de achterbankleuning neer te klappen worden uitgebreid naar 1.420 liter. Doordat onder de motorkap een verbrandingsmotor ontbreekt, kon hier een extra opbergruimte van nog eens 81 liter worden gerealiseerd. Deze opbergruimte met afvoerplug is eenvoudig met water schoon te maken en daarmee ideaal voor het opbergen van bijvoorbeeld modderige wandelschoenen of zanderige strandspullen13.

Het interieur van de Mustang Mach-E combineert een strak, modern design met slimme functionaliteit. Een optioneel premium audiosysteem van Bang & Olufsen is naadloos geïntegreerd en omvat luidsprekers die als een soundbar boven de ventilatieopeningen lijkt te zweven – een design dat een iF DESIGN AWARD 2020 heeft gewonnen14.

Het optionele panoramadak met vast glas heeft een geheim: een speciale glascoating met infraroodbescherming helpt het interieur koeler te blijven in de zomer en warmer in de winter. Een speciale laag tussen het glas beschermt bovendien tegen ultraviolette straling.

Nog voordat de auto wordt afgeleverd, kunnen kopers hun nieuwe Mustang Mach-E configureren met behulp van de nieuwe Remote Vehicle Setup-functie. Ze kunnen hiermee eenvoudig een persoonlijk profiel aanmaken en hun favoriete instellingen opslaan. Zo ook de locaties die ze regelmatig bezoeken, zoals het kantoor of de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen. Voor extra gemoedsrust kunnen ook nabijgelegen laadstations worden opgeslagen.


Ford Mustang Mach-E


De configuratie kan online worden gedaan of met behulp van de FordPass app12. Met de app kunnen voertuiginstellingen worden aangepast en dagelijkse vertrektijden, voorkeursinstellingen voor het interieurcomfort en acculaadniveaus worden ingesteld. Ook kunnen de rijstanden van de Mustang Mach-E worden gepersonaliseerd.

Het profiel van de koper wordt opgeslagen in de cloud. Wanneer de koper de contactsleutel van zijn Mustang Mach-E overhandigd krijgt en zijn smartphone voor het eerst aan de auto koppelt, worden al zijn instellingen direct naar de auto gestuurd. Het enige wat de eigenaar hoeft te doen, is instappen en wegrijden. Ook favoriete radiozenders kunnen vóór aflevering gekozen worden.

Over-the-air updates verbeteren de Mustang Mach-E verder zonder dat de eigenaar hiervoor zijn woning hoeft te verlaten of hoeft te wachten terwijl een software-update plaatsvindt.

Veel updates kunnen in minder dan twee minuten worden voltooid en sommige gebeuren vrijwel onzichtbaar voor de eigenaar doordat hij een vast tijdstip voor de update kan uitkiezen, zoals midden in de nacht als hij slaapt en zijn auto stilstaat15. Nagenoeg alle Mach-E-computermodules kunnen draadloos worden geüpdatet. Hierdoor kan Ford prestatieverbeteringen aanbrengen en volledig nieuwe functies leveren die nog niet bestonden toen de klant zijn auto voor het eerst in ontvangst nam.

Uitgebreid oplaad-ecosysteem

Voor extra gemoedsrust onderweg en zorgeloos rijden ondersteunt Ford eigenaren van een Mustang Mach-E met een toonaangevend laadnetwerk met toegang tot oplaadpunten in heel Europa.

Klanten die in 2020 en 2021 een bestelling voor een Mustang Mach-E plaatsen, krijgen voor een periode van vijf jaar gratis toegang5 tot het FordPass Charging Network. Dit is een van de grootste netwerken van openbare laadstations in Europa, dat momenteel meer dan 155.000 laadstations omvat.

In samenwerking met NewMotion biedt de FordPass app toegang tot laadpunten in maar 21 Europese landen. Eigenaren kunnen met de app naar deze locaties navigeren en hun laadsessie afrekenen vanaf één enkel account.

Mach-E-klanten krijgen bovendien een jaar lang gratis toegang5 tot het snellaadwerk IONITY dat uit zo’n 400 laadstations bestaat. Ford is een van de oprichters en aandeelhouder van het IONITY-consortium, dat snellaadstations met een hoog vermogen heeft langs snelwegen en op belangrijke Europese locaties.

 Deel dit bericht



# # #

1 Ford testgegevens gebaseerd op testmethodologie met gebruikmaking van 1 voet uitrollen, d.w.z. vanaf een rollende start.

 

2 Het opgegeven brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en de elektrische actieradius worden bepaald volgens de technische vereisten en specificaties van de meest recente Europese verordeningen (EC) 715/2007 en (EU) 2017/1151.

 

3 Word onderweg niet afgeleid. Gebruik waar mogelijk spraakgestuurde systemen en gebruik geen handheld-apparaten tijdens het rijden.

 

4 Functie niet beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

5 Vereist functie-activering.

 

6 Rijassistentiesystemen zijn een aanvulling en kunnen niet de aandacht en het beoordelingsvermogen van de bestuurder vervangen.

 

7 De 7,4 kW-versie van de Ford Connected Wallbox kan een Mustang Mach-E met een standaardbatterij in ongeveer 8 uur opladen van 10 tot 80 procent of in ongeveer 10 uur met een batterij met een groter bereik. De 11 kW-versie kan een Mustang Mach-E met een standaardbatterij in ongeveer 6 uur van 10 tot 80 procent opladen, of in ongeveer 7 uur met een batterij met een groter bereik.

 

8 Ford Public Charge Cable (Mode 3) ondersteunt AC-laadapparatuur die gebruikmaakt van Type 2-stopcontacten.

 

9 Gericht bereik en oplaadtijd gebaseerd op door de fabrikant geteste waarden en berekening volgens de WLTP-rijcyclus. De geschatte toegevoegde kilometers zijn gebaseerd op de eerste 10 minuten opladen, beginnend op het moment dat de auto wordt opgeladen. De oplaadsnelheid neemt af naarmate de batterij zijn volle capaciteit bereikt. Resultaten kunnen variëren op basis van pieklaadtijden en laadtoestand van de batterij. De werkelijke actieradius hangt af van omstandigheden zoals het rijgedrag, voertuigonderhoud en de leeftijd en toestand van de lithium-ionbatterij.

 

10 Vereist een telefoon met actieve gegevensservice en compatibele software. SYNC heeft geen controle over producten van derden terwijl deze in gebruik zijn. Derden zijn als enige verantwoordelijk voor hun respectieve functionaliteit.

 

11 Live Traffic-functie vereist een afzonderlijk betaald abonnement na een eerste gratis proefperiode.

 

12 FordPass app compatibel met Apple- en Android-smartphones en verkrijgbaar in de Apple App Store en Google Play Store in veertig markten in Europa.

 

13 Lading en laadvermogen beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.

 

14 iF DESIGN AWARD 2020 in de productdiscipline.

 

15 Updates kunnen in minder dan twee minuten worden geactiveerd, terwijl updates waarvoor het voertuig mogelijk moet worden geparkeerd, kunnen worden gepland wanneer het de eigenaar het beste uitkomt. Eigenaren ontvangen een melding wanneer software-updates beschikbaar komen; deze kunnen vervolgens worden toegepast via Wi-Fi of mobiele verbinding, afhankelijk van de update.



Nieuws



Algemene voorwaarden Privacy Beleid Vacatures