Coronavirus Update
COOKIE BELEID
Cookies zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van onze website. Het helpt ons om algemene gebruiksstatistieken vast te leggen, en het opslaan van andere informatie waardoor wij onderdelen zoals de vergelijkfunctie kunnen aanbieden. Deze cookies slaan geen identificeerbare persoonlijke informatie op. U vindt meer informatie over onze cookies op de Privacy Beleidspagina

15-5-2020

Hoe namaakvogelpoep de lak van je auto beschermt

In veel landen brengt geraakt worden door vogelpoep geluk. Maar als vogelpoep op de auto komt, kan het ernstige gevolgen hebben voor de lak. Gelukkig test Ford het lakwerk in combinatie met vogelpoep. Hierbij wordt gebruik gemaakt van namaakvogelpoep dat wordt ontwikkeld in het laboratorium.



Deze namaakvogelpoep is zo levensecht dat de verschillende diëten, en dus de verschillende zuurgraden van uitwerpselen, van de meeste vogels in Europa nauwkeurig kunnen worden nagebootst.

Nadat lakmonsters op testpanelen zijn gespoten, vindt er in een oven een verouderingsproces plaats bij 40, 50 en 60 graden Celsius om blootstelling bij extreme hitte na te bootsen. Hierbij wordt het uiterste gevergd van de lakeigenschappen die tegen corrosie beschermen.

De ‘vogelpoeptest’ is slechts een van de tests die lakmonsters moeten ondergaan. Ook wordt er synthetisch stuifmeel en een mengsel van fosforzuur en zeep op de panelen aangebracht. Hierna worden de panelen gedurende 30 minuten in een oven blootgesteld aan temperaturen van 60 en 80 graden Celsius om veroudering versneld na te bootsen. Deze test simuleert onder andere veroudering door deeltjes die door de lucht worden verspreid, zoals stuifmeel en kleverig boomsap, als de auto onder een boom geparkeerd staat.

Verder worden lakmonsters ook getest door ze in een lichtlaboratorium gedurende 6.000 uur (250 dagen) continu bloot te stellen aan ultraviolet licht. Dit komt overeen met een periode van vijf jaar op de meest zonnige plek op aarde. Dit wordt gedaan om verwering in de buitenlucht te simuleren. Tot slot worden de lakmonsters nog blootgesteld aan vrieskou, aan vervuilde sneeuwresten in een zoutkamer met een hoge vochtigheidsgraad en aan gemorste brandstof, iets wat kan gebeuren bij een benzinestation.

Voorjaarsschoonmaak
Autolak heeft het aanzienlijk zwaarder te verduren in de lente en de zomer. Dit komt niet alleen omdat er dan meer vogels rondvliegen, maar ook omdat lak in de felle zon zacht wordt en uitzet. Bij afkoeling trekt de lak weer samen waardoor vuil, waaronder vogelpoep, zich aan het oppervlak hecht. Als dit op de auto blijft zitten, kan er een blijvende afdruk ontstaan die alleen door een specialist kan worden verwijderd.

Autolak bestaat uit een nauwkeurig mengsel van pigmenten, harsen en andere toevoegingen. Met dit mengsel zorgen specialisten ervoor dat de coating op Fords, optimaal bescherming biedt tegen deze vormen van vervuiling, ongeacht de weersomstandigheden.

Vogelpoep, een wetenschappelijke uitleg
Vogelpoep is niet alleen maar poep. Het witte is urinezuur dat wordt geproduceerd in de urinewegen van de vogel. Het zwarte in de vogelpoep is ‘echte’ poep en wordt in de darmen van de vogel geproduceerd. Beide kunnen tegelijk worden uitgescheiden, maar door de snelheid waarmee dit gebeurt, hebben beide substanties geen tijd om zich met elkaar te vermengen.

Vogelpoep van een auto verwijderen
Vogelpoep op de auto laten zitten is nooit een goed idee. Het advies voor de autobezitter is eenvoudig: was je auto regelmatig met een spons en lauw water waaraan shampoo met een neutrale pH-waarde is toegevoegd en verwijder onschuldig uitziende substanties onmiddellijk van het lakwerk. Door de lak één of twee keer per jaar met was in te wrijven, behoudt nieuwe lak langer zijn glans en is deze beter bestand tegen zware aanvallen.

“Nu veel auto’s niet of nauwelijks gebruikt worden omdat mensen thuis blijven, is het aannemelijk dat vogels vaker hun sporen zullen achterlaten. Het is verstandig om vogelpoep gelijk te verwijderen voordat het vastkoekt. Met de gezamelijke inspanning van ons in het lab en het schoonmaken door de klant blijft de lak op zijn mooist!”, zegt André Thierig, manager, Core Engineering Paint, Ford Europa

Neem contact op Boek een afspraak


 Deel dit bericht



Nieuws